Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2009

το πρόγραμμα του Συνεδρίου

Παρασκευή 9 Οκτωβρίου 2009
15:00-15:30 Εγγραφές
15:30-16:00 Χαιρετισμός του Προέδρου του Τμήματος και Διευθυντή του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών, Καθηγητή Δημήτρη Χατζηδήμου
Χαιρετισμός της διευθύντριας του Τομέα Καθηγήτριας Ζωής Παπαναούμ
Έναρξη του Συνεδρίου Ελένη Χοντολίδου

ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Συντονισμός: Ανδρέας Γκαράνης & Μαρίνα Πατσίδου

16:00-16:20 Δυσλεξία και προβλήματα συμπεριφοράς: η οπτική και
ο ρόλος των γονέων
Ελισσάβετ Αλευρίδου

16:20-16:40 Μαθησιακές και ψυχοκοινωνικές διαστάσεις της δυσλεξίας:
η οπτική των εφήβων μαθητών και των γονέων τους
Πελαγία Αποστόλου

16:40-17:00 Η ενίσχυση της κοινωνικής ένταξης των εφήβων με νοητική υστέρηση: εφαρμογή και αξιολόγηση ενός προγράμματος κοινωνικής συνύπαρξης
Ηλίας Βασιλειάδης

17:00-17:20 Η διδασκαλία της γλώσσας σε παιδιά με ελαφρά νοητική καθυστέρηση: μια έρευνα δράσης
Ανδρέας Γκαράνης

17:20-17:40 Η συμβουλευτική διάσταση του ρόλου του ειδικού παιδαγωγού
Αλεξάνδρα Περσίδου

17:40-18:00 Συζήτηση

18:00-18:20 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ

ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Συντονισμός: Μαρία Λιακοπούλου & Βασιλική Κούλα

18:20-18:40 Παιδαγωγικές πρακτικές στα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας των φυλακών: το παράδειγμα του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας του σωφρονιστικού καταστήματος Διαβατών
Ευλαλία Τζένου

18:40-19:00 Οι κατ’ οίκον εργασίες στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: απόψεις εκπαιδευτικών
Ασπασία Βαφειάδου

19:00-19:20 Ο ρόλος των συναισθημάτων και της φαντασίας στο πλαίσιο του κριτικού στοχασμού στη μάθηση και ανάπτυξη των ενηλίκων: κριτική ανάλυση της προσέγγισης του John Dirkx
Ασπασία Δολιώτη

19:20-19:40 Οι διαπροσωπικές σχέσεις ανάμεσα στους φοιτητές και τα μέλη ΔΕΠ των Πανεπιστημίων: Το παράδειγμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Ιφιγένεια Μάνθου

19:40-20:00 Διεθνείς συγκριτικές μελέτες επίδοσης των μαθητών και εκπαιδευτική πολιτική: η επίδραση του προγράμματος PISA στα Π.Σ. της Γερμανίας
Δάφνη Παπαξάνθη

20:00-20:40 Συζήτηση

20:40-21:00 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ

21:00-21:20 Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών και ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο σύγχρονο σχολείο: η πανεπιστημιακή κατάρτιση των υποψηφίων φιλολόγων του Τμήματος Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής του Α.Π.Θ.
Μενέλαος Τζιφόπουλος

21:20-21:40 Οι διαπροσωπικές σχέσεις Διευθυντών Σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών: συμβολή και αποτελεσματική λειτουργία της σχολικής μονάδας
Βασιλική Κούλα

21:40-22:00 Οι σχολικοί σύμβουλοι κρίνουν το επιμορφωτικό τους έργο
Πασχαλία Nαθαναήλ

22:00-22:20 H ανάπτυξη της κριτικής σκέψης στο μάθημα της Ιστορίας
Ξανθούλα Θεοδοσιάδου

22:20-22:40 Συζήτηση

Σάββατο 10 Οκτωβρίου 2009

ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΧΟΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ
Συντονισμός: Μαρία Κοντοβά & Μαρία Περπιράκη

9:00-9:20 Η βία στα εν χρήσει σχολικά βιβλία Ιστορίας του Γυμνασίου: έρευνα από τη σκοπιά της Παιδαγωγικής της ειρήνης
Μαρία Κοντοβά

9:20-9:40 Η εικόνα του σχολείου μέσα από τα Αναγνωστικά του Δημοτικού Σχολείου Η Γλώσσα μου
Βαΐα Κωνσταντινίδου

9:40-10:00 Ο ρόλος της εκπαίδευσης στη διάχυση της εθνικής ιδεολογίας και στη διαμόρφωση της εθνικής ταυτότητας κατά την περίοδο της δημιουργίας των εθνών-κρατών: έρευνα των ελληνικών σχολικών εγχειριδίων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (1834-1922)
Σωτήριος Παλάσκας

10:00-10:20 Η κατασκευή της εθνικής ταυτότητας στα σχολικά εγχειρίδια Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Γυμνασίου
Μαρία Περπιράκη

10:20-10:40 Η παιδική ηλικία στα σχολικά εγχειρίδια (1950-2000)
Γεώργιος Τζήμκας

10:40-11:00 Συζήτηση

11:00-11:20 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ

ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Συντονισμός: Έφη Κηπουροπούλου & Ευαγγελία Πολυβάκα

11:20-11:40 Η ανάπτυξη της διγλωσσίας και της διπολιτισμικής ταυτότητας των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών: ο ρόλος του σχολείου και της οικογένειας
Σοφία Μαντζανίδου

11:40-12:00 Η διαπολιτισμική διάσταση στα προγράμματα διδασκαλίας και στα σχολικά βιβλία του Γυμνασίου
Βασιλική Παπαγρηγορίου

12:00-12:20 Τα σχολικά εγχειρίδια της Νεοελληνικής Γλώσσας του Γυμνασίου στην ελληνική πολυπολιτισμική σχολική τάξη
Ευαγγελία Πολυβάκα

12:20-12:40 Συζήτηση

ΕΝΟΤΗΤΑ: ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Συντονισμός: Μαρία Κελεπούρη & Χριστίνα Λιόντα-Μίγγα

12:40-13:00 Διδασκαλία της Λογοτεχνίας στο Γυμνάσιο και Διαθεματικότητα
Ελένη Κατσίμπουρα

13:00-13:20 Αναγνωστικές ιστορίες-ιστορίες ζωής: ο ρόλος της εκπαίδευσης στο μετασχηματισμό ταυτοτήτων
Ιωάννα Γιαννακοπούλου

13:20-13:40 Η διδασκαλία της Νεότερης Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας στο Λύκειο
Ελένη Κοπρά

13:40-14:00 Η διδασκαλία του μυθιστορήματος εφηβείας με σκοπό τη διαμόρφωση ‘κριτικών αναγνωστών’
Χριστίνα Λιόντα-Μίγγα

14:00-14:20 Διαβάζοντας τον Δάσκαλο του Φρανκ Μακ Κορτ: αναστοχασμοί για τη διδασκαλία του μαθήματος της Λογοτεχνίας
Ελένη-Αναστασία Παπαδιαμαντοπούλου

14:20-14:40 Συζήτηση

14:40-15:00 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ ΓΙΑ ΕΛΑΦΡΥ ΓΕΥΜΑ

ΕΝΟΤΗΤΑ: ΓΛΩΣΣΑ
Συντονισμός: Άννα Ρογδάκη & Βαρβάρα Χρυσάφη

15:00-15:20 Γλωσσικές απόψεις και διδακτικές πρακτικές των εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία της πρώτης ανάγνωσης και γραφής: Συγχρονική και διαχρονική προσέγγιση
Ευαγγελία Τύμπα

15:20-15:40 Κριτικός γραμματισμός και διδασκαλία της γλώσσας: το παράδειγμα των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας
Άννα Ρογδάκη

15:40-16:00 Κοινωνική τάξη και γλωσσική διαφοροποίηση ως παράμετροι της σχολικής επίδοσης: μια εφαρμογή στην ελληνική πραγματικότητα
Βαρβάρα Χρυσάφη

16:00-16:20 Συζήτηση

ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ: ΟΙ ΔΙΔΑΚΤΟΡΕΣ ΜΙΛΟΥΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΤΟΥΣ
Συντονισμός: Γιώργος Ζαρίφης
16:20-17:30
Πέντε διδάκτορες και υποψήφιοι διδάκτορες απαντούν σε ερωτήματα σχετικά με τις δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετώπισαν κατά την εκπόνηση της διατριβής τους σε σχέση με τη εύρεση υλικού, τις μεθοδολογικές προκλήσεις και τον τρόπο εργασίας τους. Το σεμινάριο θα έχει τη μορφή συνέντευξης ‘τηλεοπτικού τύπου’ με ερωταποκρίσεις από τους εισηγητές και τις εισηγήτριες και ταυτόχρονη συμμετοχή των συμμετεχόντων.

ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΕΣ/ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ
Η διδασκαλία της λογοτεχνίας και η συγκρότηση της εθνικής ταυτότητας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Μαρία Κελεπούρη

Η μελέτη της εθνικής ταυτότητας και ετερότητας μέσα από την παραγωγή λόγου μαθητών και μαθητριών με πολιτισμική ετερότητα: η πολυπολιτισμικότητα και οι πολλαπλές ταυτότητες
Ευμορφία Κηπουροπούλου

Η παιδαγωγική και διδακτική κατάρτιση των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: προϋποθέσεις και κριτήρια ποιότητας
Μαρία Λιακοπούλου

Συνεκπαίδευση παιδιών με ή χωρίς ειδικές ανάγκες: στάσεις εκπαιδευτικών και μαθητών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Μαρίνα Πατσίδου

Η Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
(1926-1940): Σπουδές, σπουδαστές και σπουδάστριες κατά την περίοδο του μεσοπολέμου
Βασίλης Φούκας

17:30-18:00 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ


ΕΝΟΤΗΤΑ: ΓΥΝΑΙΚΕΙΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ & ΙΣΤΟΡΙΑ & ΕΙΚΟΝΑ-ΚΕΙΜΕΝΟ
Συντονισμός: Σοφία Καρολίδου, Όλγα Παντούλη & Αντωνία Παπαδάκη

18:00-18:20 Η Διάπλασις των Παίδων: Συγκρότηση έμφυλων ταυτοτήτων (τέλη 19ου-μέσα 20ου αιώνα)
Σοφία Καρολίδου

18:20-18:40 Φύλο και Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας: η περίπτωση των Φιλολογικών Μαθημάτων
Χρυσάνθη Παλάζη

18:40-19:00 Αφηγήσεις ζωής γυναικών επιστημόνων στην Ελλάδα: οι γυναίκες επιστήμονες στις φυσικές επιστήμες, τα μαθηματικά, την επιστήμη της μηχανικής και την τεχνολογία
Όλγα Παντούλη

19:00-19:20 Η εικόνα του παιδιού μέσα από το φωτογραφικό έργο της Βούλας Παπαϊωάννου
Σοφία Κωνσταντινίδου

19:20-19:40 Η χρήση των στατικών παραστατικών πηγών στο μάθημα της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Αντωνία Παπαδάκη

19:40-20:00 Συζήτηση

20:00 Κλείσιμο του Συνεδρίου
Μάρω Δόικου